Mindfulness
Based
Cognitieve
Therapie

MindfulnessBased Cognitive Therapy (MBCT) is een manier om je aandacht te trainen waardoor je stil staat bij wat er nu gebeurt, het huidige moment.

MINDFULNESS
01

Mindfulness Based Cognitieve Therapie

Dankzij de mindfulness-oefeningen leer je aandacht te hebben voor het huidige moment. Je leert je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties onder ogen te zien voor wat ze zijn. Je leert onbevooroordeeld naar jezelf te kijken. Door zonder oordeel jezelf te onderzoeken, ontstaat de ruimte om gezonder om te gaan met verdriet, zorgen en angst. 

Als je ooit depressief bent geweest, kan die ervaring weer nieuwe depressies uitlokken. Als je een vervelende ervaring hebt gehad, maak je je zorgen wanneer je tegen een ervaring aanloopt die daar op lijkt – ook wel ‘triggers’ genoemd. In het geval van een depressie-geschiedenis is de combinatie van vermoeidheid, een slechte bui of negatieve gedachten al snel een trigger. 

Maar slechte buien horen bij het leven. Dat is niet te voorkomen. Het is natuurlijk niet gek dat je dat wel wil; je wil niet weer depressief worden. Maar juist die angst voor depressie maakt je zo kwetsbaar. Het is daarom belangrijk te leren je emoties op waarde te schatten, op het moment dat ze er zijn. Je kan dan gezonder op die gevoelens reageren, in plaats van dat je reageert vanuit trauma. Hoe je dat doet, leer je tijdens een MBCT-training. 

Je krijgt dankzij de oefeningen meer inzicht in wat een depressie precies is. Het helpt je te achterhalen wat het is in je denkproces dat je kwetsbaar maakt. Door die inzichten kan je betere beslissingen maken. In de basis werkt mindfulness vooral omdat je je eigen geest goed leert kennen. Je leert te begrijpen wat er gebeurt in je hoofd, en hoe je daar op een andere manier mee om kan gaan. 

Mindfulness Based Cognitieve Therapie
02

Behandeling en tarieven

Mindfulness Based Cognitieve Therapie 

Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT) is een training die elementen van meditatietechnieken combineert met aspecten van cognitieve gedragstherapie.

Door het regelmatig beoefenen van mindfulness-meditatie ontwikkelt je een andere houding tot (onplezierige) ervaringen. Hierdoor kun je (negatieve) denk- en gedragspatronen doorbreken.

Tijdens de oefeningen richten we de aandacht op ervaringen in het nu (ademhaling, gedachten, gevoelens, geluiden) en het herkennen of benoemen van deze ervaringen. Je leert om vaker aanwezig te zijn in het hier en nu en minder te piekeren over het verleden of de toekomst

 

 

 
intake